Overspannen of Burn-out?

By Astrid Lambrechtsen 0 No tags Permalink 1

Er is al veel gezegd en geschreven over het verschil tussen overspannenheid en een burn-out en omdat we deze vraag vaak krijgen, herhalen we het graag nog even in de week van de werkstress. Hier vind je een checklist met stressklachten met lichamelijke – , emotionele – en verstandelijke klachten en gedragsveranderingen als gevolg van stress. Een deel van de klachten en symptomen (zoals een sterk gevoel van onrust, concentratieverlies, slecht slapen, snel geïrriteerd zijn) is vergelijkbaar, maar vooral de ernst en de duur van de klachten verschilt sterk.  Overspannenheid wordt, bij verdere uitputting, een burn-out.

Bij overspannenheid heeft men veel stressklachten EN is er nog steeds sprake van energie om door te gaan. Er is vaak een korte termijn oorzaak: men heeft gedurende een aantal maanden onder hevige druk gestaan.

Bij een burn-out is er sprake van een periode van langdurige uitputting op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel niveau. Men kan de confrontatie niet aan en er is geen sprake van energie meer. Men heeft gedurende een lange periode onder druk gestaan.

We spreken bij Masters in Stress over objectieve druk en Subjectieve druk. (stressmodel van Fransen)  Objectieve druk is de feitelijke druk waar men ‘dealt’ in het dagelijks leven. Subjectieve druk is de druk die men zichzelf oplegt vanuit denken. Hoeveel druk men kan dragen, heeft te maken met je draagkracht;  ‘hoe vitaal‘ je bent. Wij werken met het vitaliteitsmodel van Albert Sonnevelt. Als je interesse hebt om je eigen druk te meten, maak dan de Masterclass ‘meet je stress’ in het vorige blog.

Vitaliteit heeft 6 componenten:

  • Welke eetgewoonten heb je ?
  • Beweeg je?
  • Kun je herstelmomenten inlasten?
  • Maak je een positieve selectie van de wereld?
  • Voel je je verbonden met mensen?
  • Ervaar je zingeving in wat je doet?

Voorbeelden van objectieve druk::

  • De zorg voor de kinderen
  • Huwelijksproblemen/scheiding
  • Een nieuwe baan
  • De aankoop van een huis/verhuizen
  • Moeilijkheden binnen de familie

Voorbeelden van subjectieve druk: 

  • Ik mag niet egoïstisch zijn
  • Ik moet de harmonie bewaken
  • Ik moet nuttig zijn en bijdragen
  • Ik mag niet stilstaan
  • Ik moet hard werken om iets te bereiken
  • Ik ben het niet waard
  • Ik doe maar normaal, dan doe ik al gek genoeg

 

 

 

 

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *