Ik krijg stress van zingeving & happiness.

By Astrid Lambrechtsen 2comments No tags Permalink 6

astrid

Graag deel ik in dit blog mijn stressor met jou, wat ik deed om mijn stress te bestrijden (ja, dit woord dekt mijn aanpak) en mijn drie grootste inzichten om stress te behandelen

 

1 Mijn stressor…

Ik sla de krant open en lees dat we in een revolutie zitten. De revolutie van de betekenis economie, ook wel de happiness of purpose economy genoemd. Als we in een revolutie zitten, dan lig ik op het slagveld, al een tijdje afwachtend in een greppel. Vanuit die greppel overzie ik weliswaar alles. (maatschappelijke problemen, waarvoor ik de geniale oplossing al enige tijd verzonnen heb) Ik ren jachtig op en neer van greppel naar greppel en verzamel wat zwaar geschut. Lees: ik neem een coach in de hand, volg een opleiding, werk hard aan mijzelf en vertel mijn netwerk over mijn zoveelste oplossing voor mijn visie op de wereldproblematiek. Zodra ik mijn angst heb overwonnen zal ik mij aansluiten in de strijd; ooit zal ik ook echt een eigen onderneming starten en weer deelnemen in het werkende leven. Ik fluister hier en daar naar mijn kompanen het code woord WELL BEING en hoop dat zij deuren voor mij gaan openen. Voorlopig lig ik hier, met al mijn goede oplossingen, al mijn ambitie, mijn fijne jeugd en heus ook nog wel wat kwaliteiten, verlamt in de greppel. Straks vieren mijn kompanen de overwinning van deze revolutie zonder mij. Ik heb niet deelgenomen in de strijd. Ik lag eenzaam in mijn greppel. Ik kan er niet meer onderuit:’ Ik krijg stress van Happiness!!!’

Stress van de maakbaarheid van geluk… ik heb toch alles mee; warme ouders, goede opleiding genoten, lieve kindertjes. Voldoende financiële middelen om relatietherapie in te kopen en een oppas te betalen. Als het mij al niet eens lukt om gelukkig te zijn… Stress van zin geven aan mijn omgeving.. ‘lig ik later in mijn kist en dan zeggen mijn kinderen. ‘Ze was een lieve moeder.’ Wat een ramp is dat. Heb ik dan het verschil gemaakt? was mijn bestaan op aarde dan zinvol?  Stress van het willen bezielen van anderen. ‘Nee, netflix kijken zorgt er niet voor dat ik mijn kinderen, laat staan de wereld inspireer.

2. Strijd tegen de stress…

Twee jaar geleden knapte er iets in mij en ontpopte ik mij, op een goede dag op het werk, tot een huilend, twijfelend en hyperventilerend wezen. Na een week thuis slapen en met het idee dat eigen geluk maakbaar is, heb ik meteen een strak actieplan voor mijzelf opgezet om een gelukkiger en ook minder gestrest mens te worden. Ik zou mijzelf in vijf maanden weer op de rit krijgen en nam achtereenvolgens, maar vaak ook gelijktijdig een mindfulness coach, een EFT-relatietherapeut, een massagetherapeut, een handlezer, een auralezer, een NEI-practitioner en een leadership coach voor passionate people in de hand. Daarnaast onderging in een EMDR-sessie en proefde ik even aan NLP.

Naast dit strakke coaching programma, bande ik suiker uit mijn leven, liet ik mij twee ochtenden in de week in een hete cabine van 45 graden in allerlei bochten wringen met gewichten aan mijn voeten, had ik een 6 maanden hardloopschema om de DAM tot DAM loop binnen 1.5 uur te volbrengen. Downloadde ik de headspaces app, voor wat meditatie in de avond en waar ik dan vervolgens meteen bij in slaap viel en deed ik een eerste poging om de rust te vinden in Astanga en Kundalini Yoga. Wat overigens voor geen meter ging.

Al deze coaches, spiritueel leiders, trainers, docenten en apps zouden bijdragen aan een gelukkiger leven. En nu komt het: DAT DEDEN ZIJ OOK! Elke vorm op een eigen manier. Sommige werkten als een paracetamol en verzachtte de pijn voor even. De betere vormen brachten de bron van de stressor aan het licht en zorgden voor blijvend resultaat. Ik ontdekte ook dat de volgorde waarin ik al deze stress therapieën volgde van groot belang was. Yoga had bij mij pas het gewenste effect, nadat ik mijn lichaam had leren waarnemen bij de massagetherapeut. Ik kon mijn verslavende gedrag m.b.t. suiker, sigaretten en wijntjes pas veranderen, nadat ik bij de mindfulness coach had geleerd om mild te zijn voor mijzelf en te kijken naar wat er wel lukt. Ook hardlopen is pas verstandig om te doen, nadat je cortisol level is gedaald en je je lichaam wat rust gegeven hebt.

 3. Grootste inzichten omtrent het behandelen van een burn-out en stressklachten

 Ontdek wat leeft in je onderbewustzijn en leef vanuit vertrouwen. Als we ons bewust worden van alles wat in ons onderbewuste leeft en oude belemmerende patronen en systemen herkennen en accepteren dan leven we niet vanuit angst, maar vanuit vertrouwen. Laat ik hier een voorbeeld bij geven. Al drie jaar achter elkaar, wordt mij door mijn schoonmoeder gevraagd om een druk bezocht paasweekend te organiseren en faciliteren. Twee jaar achtereen deed ik dit onbewust om erkenning te krijgen. Ik wilde mijn basisgedachte ‘ik ben niet goed genoeg’ voeden.  Dit jaar besloot ik het te doen vanuit vertrouwen: ‘Ik Astrid, kan ontzettend goed feesten organiseren. Ik ga genieten van dit feest.’ Het verschil was opmerkelijk. Na afloop kwam iedereen mij bedanken!

II  Kies een stresscounselor, therapeut, die zich richt op jouw ontwikkelgebied. Ik geloof dat je je onderbewuste op drie deelgebieden kunt onderzoeken; namelijk BODY, MIND & SOUL. Als je net zoals ik nogal ‘in je hoofd’ (MIND) leeft, dan is mijn ervaring, dat het beter werkt om naar een massagetherapeut (BODY) te gaan en te onderzoeken welke belemmerende overtuiging er achter die pijn in je onderrug schuilt. Ik heb vele mensen met stressklachten geïnterviewd en de meesten zijn doorverwezen naar een psycholoog. Een psycholoog vergroot in mijn ogen het bewustzijn op het MIND stuk. Ik kom ook hele zakelijke, resultaatgerichte types tegen, die veel doen met hun ratio. Deze mensen adviseer ik om hun bewustzijn te vergroten met een SOUL counselor. Onder SOUL versta ik: ‘listen to the whispering inner voice called intuition.’Een tikje Oosterse wijsheid zal hen niet alleen goed doen, maar veel inzichten verschaffen.

III De grootste demper van stress is ‘zinvol’ leven. Voor mij staat mijn burn-out (letterlijk opgebrand zijn) gelijk aan het afdwalen van je pad. In mijn ogen is de grootste demper van stress dan ook ‘zinvol leven’.  Wat zinvol is, is voor iedereen anders. Ik heb geleerd dat de keuzes die we maken in ons leven, vaker dan we ons bewust zijn, gebaseerd zijn op rolmodellen, oude overtuigingen en het talent dat we ontwikkeld hebben om (in mijn geval) de basisgedachte ‘gezien worden’ te vervullen. Een talent waar we misschien ook wel veel om geprezen zijn, maar waar niet perse onze passie ligt. We zijn letterlijk in dit leven gerold en zijn ons niet bewust van datgene dat onze dagelijkse missie is; daar waar buiten we niet zonder kunnen. Sommige noemen dat ook wel passie, ik noem het ‘authentic’ self.  Voor nu sluit ik af: Met zingeving minder stress, dus Happiness! 

 

2 Comments
  • Simone
    november 15, 2016

    Wat mooi geschreven, Astrid. Ik heb 2x een burn-out gehad, ben bij haptonoom, positiviteitscoach en fysio geweest. Ben er nog steeds niet, maar jouw blog geeft me wel weer kracht om meer body-gericht te worden en vanuit passie en gevoel te leven. Dank daarvoor!!

    • admin
      november 29, 2016

      Hi Simone,

      Dank voor je reactie. Ben benieuwd in welk opzicht jij je leven nu hebt veranderd. Mag ik je daar binnenkort over bellen? En wat goed om te horen dat mijn blog je op weg geholpen heeft. Binnenkort volgt er een stuk van massage en massagetherapie voor je lichaam doet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *